Index: [Article Count Order] [Thread]

Date: Mon, 19 Mar 2018 11:24:43 +0900
From: 尾谷昌則 <masa.odani@gmail.com>
Subject: [PSJ-News:00365] JACET談話行動研究会のお知らせ【リマインダー】
To: psj-news <psj-news@pragmatics.gr.jp>
Message-Id: <CAGLeuOazhQFvWY0VE9vMumGEmL8YhbmRFrR3R2qeCwMgFSxq+w@mail.gmail.com>
X-Mail-Count: 00365

日本語用論学会会員の皆さま

開催日が近づきましたので、2017年度
第三回JACET談話行動研究会につきまして、再度ご連絡させていただきます。(一部、ご発表の題目と要旨に変更がございます。)

申し込み不要・自由参加ですので奮ってご参加ください。

竹田らら
東京電機大学


――記――

2017年度 第三回JACET談話行動研究会

日時:2018年3月24日(土)午後4時?6時
会場:早稲田大学 早稲田キャンパス 14号館405教室
※ 予約不要、参加費無料

アクセス・キャンパスマップ
https://www.waseda.jp/top/access/waseda-campus

問い合わせ先:横浜市立大学 土屋慶子

発表者及び題目:

(1) 櫻田怜佳 氏(日本女子大学大学院 文学研究科英文学専攻 博士課程後期2年)
「パブリック・スピーチにおいて語り手はいかに聞き手と共通基盤を構築するか―英語母語話者と日本語母語話者のTED
Talksにおける構成とことばの使用に着目して―」

(2) 大津明子 氏(大東文化大学 外国語学部英語学科 専任講師)
「An analysis of the use and perceptions of English as a lingua franca in
Japanese business contexts」

発表要旨:
(1) 「パブリック・スピーチにおいて語り手はいかに聞き手と共通基盤を構築するか―英語母語話者と日本語母語話者のTED
Talksにおける構成とことばの使用に着目して―」

近年、パブリック・スピーチにおける効果的な話し方に関して多くの書籍が出版されており、オバマ元大統領など英語母語話者のスピーチが模範とされている。対照修辞学では、書き言葉の文章構成について言語文化による相違が指摘されているが、パブリック・スピーチのような話し言葉の構成やことばの使用を扱う異言語比較研究は未だ無い。本研究では、英語母語話者と日本語母語話者によるTED
Talksをデータとして用い、語り手は、知識を共有していない聞き手に向けてどのように情報を伝えながら共通基盤を築いているかということを、(1)構成レベル(2)語彙レベルの2側面から分析する。分析の結果、英語母語話者は、論旨を冒頭に示す構成をとり、語の意味的・音韻的な強調などにより確実性を示しながら基盤化を行う傾向が見られた。一方、日本語母語話者は、エピソードを積み重ねて結論に向かう構成をとり、形容詞や副詞による感情の描写などを行いながら基盤化を行う傾向が見られた。

(2) 「An analysis of the use and perceptions of English as a lingua franca
in Japanese business contexts」

The present research explores how English is learned and used by Japanese
business people who use English as a lingua franca (ELF) in their specific
job contexts by combining a conversation analytic approach with an
ethnographic perspective. The research participants work for a Japanese
leading construction contractor, which provides English language training
before dispatching its employees overseas. The data consists of recordings
of talk-in-interaction both in the classroom and workplace as well as
focus-group and individual interviews with the participants, the teachers,
and the program coordinators. Analysing their actual interactions and
attitudes in academic and professional settings, the present research first
points out the gap between what is taught and how it is taught in the
classroom, and what is valued in the workplace communication. Secondly, it
reveals how professionals in these specific contexts communicate
collaboratively and creatively for the sake of job success and efficiency.
Thirdly, the participants are found to have ambivalent attitudes towards
their communication in English. That is, while these ELF speakers regard
English as a mere tool and prioritise the content of the message, they at
times defer to native-speaker norms. This seems to be because it is
beneficial for their business or owing to their past educational
experience. Finally, some pedagogical implications of the findings will be
discussed.
	

365_2.html (attatchment)(tag is disabled)